Festivalul Internațional George Enescu are plăcerea de a găzdui la București, în perioada 1-10 septembrie 2023, în cadrul ediției din acest an a festivalului, proiectul cultural „Lumières d´Europe”, proiect de tip rezidență muzicală, aflat la a doua sa ediție, lansat de violonistul francez David Grimal, in calitate de Director artistic.

Proiectul se adresează unui numar de 15 tinere talente care sunt selectate de către artiștii invitați: Philippe CASSARD (pian), David GRIMAL (vioară), Diemut POPPEN (violă), Anne GASTINEL (violoncel) și Éric MONTALBETTI (compoziție). Proiectul este susținut de Institutul Francez și Artexim – prin Festivalul Internațional George Enescu.

Un total de 5 concerte, 4 conferințe, 4 artiști și un compozitor invitați, 5 personalități (Serge Haroche, Premiul Nobel în Fizică, Erwin Kessler, Director Muzeul MARe, Valentina Sandu-Dediu, Rector la Colegiul Noua Europă, Sever Voinescu, Redactor-șef Dilema Veche și Eric Montalbetti, compozitor), 15 tinere talente, 10 zile de rezidență muzicală la București, sub emblema Lumières d´Europe, în cadrul unuia dintre cele mai prestigioase festivaluri de muzică clasică din estul Europei – Festivalul Internațional George Enescu.

Parteneri sunt Universitatea Națională de Muzică București, Primăria Municipiului București prin Centrul Cultural „Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” și Palatul Bragadiru.

Philippe Cassard

Philippe Cassard și-a construit o reputație internațională ca solist de concert, recitalist și muzician de cameră încă de la recitalul său comun cu Christa Ludwig la Paris în 1985.

A susținut concerte cu orchestre notabile, precum Filarmonica din Londra, Orchestra Simfonică din Birmingham, Filarmonica BBC și BBC Wales, Orchestra Națională a Franței sau Orchestra Operei de Stat din Ungaria.

De asemenea, Philippe Cassard  a colaborat cu renumiți dirijori: Sir Neville Marriner, Sir Jeffrey Tate, Sir Roger Norrington, Yan Pascal Tortelier, Charles Dutoit, Armin Jordan, Marek Janowski și Vladimir Fedosseiv.

David Grimal

David Grimal este un violonist implicat atât în repertoriul de muzică solo, cât și în cel de cameră.

A cântat pe cele mai prestigioase scene ale lumii: Suntory Hall din Tokyo, Philharmonie de Paris, Musikverein din Viena, Concertgebouw din Amsterdam, Konzerthaus din Berlin, Wigmore Hall din Londra, Tonhalle din Zürich, Lincoln Center din New York, Conservatorul Ceaikovski din Moscova, Academia Liszt Budapesta, Victoria Hall din Geneva, Auditorio Nacional din Madrid, Théâtre des Champs Elysées, National Concert Hall din Taiwan și Bozar din Bruxelles.

Diemut Poppen

Diemut Poppen se remarcă drept unul dintre cei mai excepționali violonişti ai generaţiei sale. Născută într-o renumită familie muzicală din Germania, Diemut a început să cânte la vioară la vârsta de șapte ani, susținând primele concerte ca solist la vârsta de nouă ani.

A învățat mai multe instrumente, dintre care viola a devenit preferata ei.

Diemut Poppen a studiat la Düsseldorf, Aachen, Köln, Berlin, Bloomington (SUA) și Paris. Printre profesorii ei s-au numărat cei mai buni violonişti ai timpului nostru: Y. Bashmet, K. Kashkashian, B. Giuranna, H. Schlichtig, P. Schidlof de la Amadeus-Quartet.

Anne Gastinel

Anne Gastinel a început călătoria ei alături de violoncel la vârsta de 4 ani. La numai 11 ani a intrat la Conservatorul din Lyon, câștigând Premier Prix în 1986. Anne a urmat studiile postuniversitare la Conservatorul din Paris, sub îndrumarea lui Yo-Yo Ma, János Starker și Paul Tortelier, profesori care au avut o influență profundă asupra dezvoltării sale personale și muzicale și au recunoscut în ea maturitatea unui artist excepțional.

Anne Gastinel a câștigat numeroase premii la  competiții internaționale importante (Scheveningen, Praga, Rostropovitch) și a devenit o figură proeminentă în Europa, făcând o impresie deosebită în cadrul competiției Eurovision din 1990.

Eric Montalbetti

Eric Montalbetti a scris primele compoziții la vârsta de 11 ani, în timp ce studia pianul și orga.

A urmat cursurile lui Pierre Boulez, Robert Piencikowski și Andrew Gerszo la Ircam și Collège de France.

A studiat cu compozitori renumiți, printre care Alain Bancquart, George Benjamin, Michael Levinas, Magnus Lindberg, Philippe Manoury, Paul Méfano și Tristan Murail.

Concerte

6 septembrie
ora 19:30

Universitatea Națională de Muzică, București
Sala Auditorium

Ravel Sonata pentru vioară și violoncel M.73
Enescu Sonata nr. 2 pentru violoncel și pian op. 26
Fauré Trio în re minor pentru pian, vioară și violoncel op. 120
Franck Cvintetul cu pian în fa minor

7 septembrie
ora 13:00

Universitatea Națională de Muzică, București
Sala George Enescu

Debussy Sonata pentru violoncel și pian
Montalbetti Cvartetul de coarde Harmonieuses Dissonances
Ravel Trio în la minor pentru pian, vioară și violoncel
Enescu Cvintetul cu pian în la minor op. 29

8 septembrie
ora 13:00

Teatrul Godot, București
Sala Colosseum

Montalbetti Sonata pentru vioară solo
Enescu Cvartetul cu pian nr. 2 op. 30
Fauré Cvintetul cu pian nr. 2 în do minor op. 115

9 septembrie
ora 11:00

Palatul Mogoșoaia
Sala Scoarțelor

Debussy Sonata în sol minor pentru vioară și pian
Enescu Cvartetul de coarde nr. 2 în sol major op. 22
Chausson Concertul pentru vioară, pian și cvartet de coarde op. 21

9 septembrie
ora 16:00

Palatul Mogoșoaia
Sala Scoarțelor

Montalbetti Duo pentru vioară și pian, Lied des Dankes für das Leben in Freundschaft
Chausson Cvartetul cu pian în la major op. 30
Enescu Octetul de coarde op. 7

Conferințe

De ce să mai compunem muzică în secolul 21?

2 septembrie, ora 17:00
Institutul Francez

ERIC MONTALBETTI – compozitor

„Sounds Like Image” – muzica și avangarda românească, 1924-1931

3 septembrie, ora 17:00
Sala Constantin Silvestri, UNMB

ERWIN KESSLER – director MARe (Muzeul de Artă Recentă)

Revoluții în fizică la începutul secolului al 20-lea

4 septembrie, ora 17:00
Institutul Francez

SERGE HAROCHE – Premiul Nobel în fizică

George Enescu: revizuiri postume

5 septembrie, ora 17:00
Institutul Francez

VALENTINA SANDU-DEDIU – Rector Colegiul Noua Europă
SEVER VOINESCU – Redactor-şef „Dilema veche”